“Birleşmiş Milletler’den ödül alan ‘Yapay Zeka ile Orman Yangını Modellemesi’ projemizin ardından, Eti Maden’e yaptığımız bir proje üzerine Kamu Bilişim Zirvesi’nde de bir ödül aldık. Eti Maden 15 farklı kurumla entegre bir sistem kurdu. Tamamen bizim ortak geliştirdiğimiz yerli bir yazılımla yaptık. Bu ölçekte yapılmış çok özel bir projeydi.”
“Şu an Türkiye’de lider konumundayız. Birinci hedefimiz ihracat. Şu an şirketimizin yüzde 20-25 cirosu ihracattan. Hedefimiz bu oranı yüzde 50’lere çıkarmak.”
“Çok stratejik seviyede yeni bir köprü tasarımına veya Sultanbeyli’den Beykoz’a doğrudan bir otobüs hattı açıp açmamaya karar verebilirsiniz. Türkiye’de bu altyapının ana hazırlayıcısıyız.”
“112’yi arayan cep telefonunun konumu, çağrı merkezine otomatik olarak getirilmeye başlandı. Eskiden bu işlem telsizle, adres tarifi ile 1,5 – 2 dakika sürerken, uygulamamız ile emniyet şeridi bulunan yolları önceleyen rotalama dahil, 17 saniyeye kadar çekebildik. Tüm Türkiye’de 5.400’e yakın ambulans olduğunu düşünürsek, ciddi bir kazanım sağladık.”
“Bütün elektrik dağıtım şebekelerinin üzerinden dronlarla uçuyoruz ve olası arızaları yapay zeka ile uyarıyoruz. Burada bakım yap, enerjisiz kalabilirsin diye. Ya da araç kameralarımız, sokaklardan topladığı verileri anında bizim veri tabanına aktararak otomatik güncelliyor. Yapay Zekasız çalışabilmek mümkün ama ekonomik ve hızlı olabilmek mümkün değil.”
“Yapay Zeka büyük bir devrim. Yapay Zeka ile gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki uçurum daha da büyüyecek.”
Alparslan’ın, ‘Coğrafi Bilgi Sistemleri nedir?’ sorusuna cevaben, Coğrafi Bilgi Sistemlerinin, özetle coğrafyanın akıllandırılması ve bir uygulama ile kullanıcıya sunulması olduğunu kaydeden Küçükpehlivan, cep telefonlarına giren ve endüstriyel seviyeye çıkan konum teknolojileri olarak tarifleyebileceğini söyledi.
“Türkiye’de bu altyapının ana hazırlayıcısıyız”
Konum teknolojileri ile neler yapılabileceğine ilişkin örnekler veren Küçükpehlivan, şunları söyledi: “Metrolara biniyoruz. Şoförsüz metrobüslerden, otonom seviyelere gelmiş araçlardan bahsediyoruz. Bunların hepsi aslında hem konumu kullanan hem kamera ve radar gibi sensörler kullanarak kendi bulunduğu konumla, dış dünyadaki verileri harmanlayıp bir karar üretmekle ilgili kullanılıyor. Çok stratejik seviyede yeni bir köprü tasarımına veya Sultanbeyli’den Beykoz’a doğrudan bir otobüs hattı açıp açmamaya karar verebilirsiniz. Türkiye’de bu altyapının ana hazırlayıcısıyız.”
Kıbrıs dahil, Trabzon’un sokaklarından Bodrum’un yeni açılmış mekanlarına kadar Başarsoft ekiplerinin düzenli olarak veri güncellediklerini hatırlatan Küçükpehlivan, her seviyede iş yapmak isteyen her türlü kurum ve işletmenin, bu verilerden faydalandığını belirtti.
112 Ambulanslarına özel, 17 saniyede rotalandırılmış adres
Alparslan’ın, “112 Acil Servis ambulanslarına yönelik Başarsoft’un geliştirdiği projenin ayrıntıları nelerdir?” sorusuna karşılık Küçükpehlivan, projenin 10 yıl önce Antalya ve Isparta illerinde pilot proje olarak başladığını ve şu an tüm Türkiye’de uygulamaya alındığını söyledi. Küçükpehlivan, “Süper bir teknolojik entegrasyon yapıldı. 112’yi arayan cep telefonunun yaklaşık konumu, çağrı merkezine otomatik olarak getirilmeye başlandı. Eskiden bu işlem telsizle, adres tarifi ile 1,5 – 2 dakika sürerken, uygulamamız ile emniyet şeridi bulunan yolları önceleyen rotalama dahil 17 saniyeye kadar çekebildik. Bu durum tüm çağrılar için geçerli. Kendi geliştirdiğimiz ve ayda bir güncellenen verilere sahip yerli bir navigasyon ile ambulans şoförlerinin olay yerine hızlı intikal için yaşadığı streste azaldı. Bu sayede bizzat ambulansların karıştığı kaza oranlarının da, yüzde 50 oranında azaldığını gördük. Tüm Türkiye’de 5.400’e yakın ambulans olduğunu düşünürsek ciddi bir kazanım sağladık.”