Bu kullanıcı bilgisine göre navigasyon burada birçok giriş-çıkış var burası yol diyor ve size rota verebiliyor. ODTÜ Teknokent’in içi de hali hazırda öyle.”
Toplanan verilerin yüzde 95’i çöp oluyor
Moderatörün, “Yapay zekanın geleceği konusunda gençlere ne tavsiye edersiniz?” sorusuna ise Küçükpehlivan, yapay zekanın geleceğinin çok parlak olduğunu ancak bunun toplanan devasa verinin daha fazla kullanım alanı bulmasıyla mümkün olacağını söyledi: “Örneğin istatistikler yayınlanır; geçen yıla göre disklerde saklanan veriler şu kadar terabayta çıktı ya da internet ortamında saklanan veriler şu kadara ulaştı diye. Bu işin aslında parlak tarafı. Karanlık tarafı ise bu kadar verinin yüzde 95’i, hiç kullanılmadan çöp oluyor. Mesela 100 varil petrol çıkıyor, bunun 5 varilini yakıt olarak kullanıyor ya da satıyorsunuz. Ancak 95 varili boşa gidiyor. Siz diyorsunuz ki acayip başarılıyım. Başarılı bir durum yok aslında ortada. Bu kalan yüzde 95 kullanılsa, yaratılacak katma değer çok büyük. Dolayısıyla sizlerin o veriyi fark edip kullanabilir hale gelmeniz lazım.”
“Türkiye’de ilk: Ambulanslara özel algoritma geliştirdik”
Yollardaki hız verilerinin kendilerine de geldiğini, ancak bazı hız verilerinde çelişkilere rastladıklarını ifade eden Küçükpehlivan, bu durumun sebebinin ise araç takip cihazları olduğunu kaydetti: “Özellikle kamyon, otobüs gibi araçlarda sürücüyü ya da malları takip etmek için araç takip cihazları kullanılıyor. Bunlar ya en sağ şeritten ya da duraklamalarla yol alıyorlar. Bu durumda hız limiti yüksekte olsa, bu araçların yavaş gitmeleri sanki yoğun trafik var olarak algılanıyor. Araç takip firmalarına soruyoruz. Bayiler bu cihazları satmış ancak kamyonda mı yoksa binek bir araçta mı kullanıldığını bilmediklerini söylüyorlar. Bu sıkıntıyı geliştirdiğimiz yapay zeka algoritmasıyla çözdük. Yapay zeka, kamyonla ilgili olabilecek bilgileri ayırt ederek, yolun hız limit verisini etkilemesini engelliyor. Bu tanımlamayı ambulanslarda kullanılır hale getirdik. Trafik sıkışıksa ve o yolda bir emniyet şeridi varsa, ambulansı emniyet şeridine yönlendirebilen bir algoritma geliştirdik. Mevcut bilginin farklı kullanımlarıyla buradan yeni bir değer yaratıyorsunuz.”
Kullanım tabanlı fiyatlama
Bilginin farklı kullanımı ile yeni değerler üretilmesini bir örnekle açıklayan Küçükpehlivan, ABD’de bazı otoyollardaki farklı fiyatlandırma uygulaması hakkında bilgi verdi. ABD’de de bazı otoyol fiyatlarının hava durumuna göre değiştiğini kaydeden Küçükpehlivan, örneğin yoğun yağmurlu bir havada bütün trafiğin yavaşlamasıyla birlikte, paralı şeritte daha hızlı gitmek isteyen araçlardan, daha yüksek ücret alındığını söyledi.
Navigasyon paralı yollara mı yönlendiriyor?
Kendisine navigasyonların paralı yollara yönlendirdiğine ilişkin çok eleştiri geldiğini belirten Küçükpehlivan, ücretsiz navigasyonlarda böyle bir sorun olduğunu belirtti. Aslında navigasyon için paralı yolu kullan ya da kullanma seçeneklerinin olduğunu kaydeden Küçükpehlivan şunları söyledi: “İstanbul da mesela karşıya geçebilmek için parasız bir yol yok. Dolayısıyla o seçeneği işaretleyemediğiniz için cebinizdeki ücretsiz navigasyonlarda böyle bir sorun var. Bizden de bu yönde çok yoğun bir talep var ve arkadaşlarda çalışıyor. Kullanıcılar diyor ki şu kadar tutar diye de bilgi versin. Açık veri denilen bir mekanizma var. Yolun hangi segmentinin kaç lira olduğu bilgisinin, bize açık ve düzenli verilmesi halinde, bu maliyeti de hesap edip; hatta arabanızın modeli, yakıtı, tipine göre de şu kadar maliyetle bu yolculuğu yaparsınız diyebileceğimiz bir uygulamaya biz çok yakınız.”
Rota neden kırmızı ya da yeşil renklendiriliyor?
Cep telefonlarında kullanılan navigasyonların, yolların yoğunluğuna göre kırmızı ya da yeşil renklendirildiğini ifade eden Küçükpehlivan, “Bu durumun sebebini bilen var mı?” diyerek dinleyicilere soru yöneltti ve ardından şu açıklamayı yaptı: “Apple, Google gibi navigasyon uygulamalarında, uygulamaya girmeseniz bile konum servisleriniz açıksa, bütün konum ve hız verileriniz uygulamanın bağlı olduğu merkezlere akıyor. Uygulama o yolun hız limitini Başarsoft’tan alıyor ve eğer hız limiti 120 km. ama trafik 20 km ile akıyorsa, yoğun trafik var deyip yolu kırmızı renkle gösteriyor.”
Avlu Kongre ve Kültür Merkezi’nde gerçekleşen zirveye, Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanı Ali Taha Koç, Amazon Türkiye Müdürü Berrin Özselçuk, Tübitak- Bilgem Başkan Yardımcısı Sadullah Uzun, Teknasyon Yöneticisi Fatih Kadir Akın, Sigortam.Net Ceo’su Bora Uludüz, Açık Veri ve Teknoloji Derneği Başkanı Bilal Eren, İletişim Başkanlığı Stratejik İletişim ve Kriz Yönetimi Daire Başkanı Gökhan Yücel, Yapay Zeka Politikaları Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Doç. Dr. Şebnem Özdemir, Teknoloji Gazetecisi Cem Sünbül, Oyun Yapımcısı Mevlüt Dinç, Teknoloji Gazetecisi Özgür Çetin konuşmacı olarak katıldılar.