Başarsoft CEO’su ve Hizmet İhracatçıları Birliği Bilişim Komitesi Üyesi Alim Küçükpehlivan, Bloomberg HT’de Zeliha Saraç’ın sunduğu İş Dünyası programının canlı yayın konuğu oldu.
Programda Küçükpehlivan, Başarsoft’un Kahramanmaraş depreminin ardından hemen uygulamaya aldığı, Depremde Yardım İhtiyaçları Haritalandırma Portalı “deprem.basarsoft.com.tr” hakkındaki soruları cevaplandırdı.
Depremin ardından yıkılan yollar, köprüler ve tabelalar sebebiyle, adreslere ulaşmakta yaşanan sıkıntıya dikkat çeken Saraç, Başarsoft’un depremin ilk günü uygulamaya aldığı ‘Depremde Yardım İhtiyaçları Haritalandırma Portalı’ kapsamında neler yapıldığını sordu.
Deprem sabahı data ekipleriyle, başta Twitter olmak üzere sosyal medyayı taramaya başladıklarını ifade eden Küçükpehlivan, bu mecralardaki verileri hızla işleyerek koordinatlandırmaya başladıklarını söyledi: “O karmaşanın içinde enkaz altındaki birinin sağlıklı konum gönderebilmesi herkes için mümkün olmadı. Gerek enkaz altında kalan, gerekse yakınlarının bildirdiği, ‘şu adresteyim; yardım gönderin ya da yakınım şu adreste şunlara ihtiyacı var’ gibi talepleri oldu. Depremin boyutları sadece AFAD’ın yardım ekranları ile yürüyecek boyutun çok daha üstündeydi. Sivil inisiyatif kullanarak, adresleri bilmeden oraya gidecek olan kişi ya da yardım ekiplerine sağlıklı adresler üretmek için, bu verileri koordinatlandırmaya başladık. Sonuçta yardıma giden kişiler orada yaşamayan, başka şehirlerden gelen kişiler ve deprem bölgesindeki adresi bilmiyorlar. Yani sadece o mahallede oturanların bilebileceği, ‘şu eczanenin bulunduğu apartmandayım, şu fırının karşısındayım’ tarzındaki verileri, kendi veri tabanımızdaki verilerle de teyit ederek, hızlı bir şekilde ‘deprem.basarsoft.com.tr’ portalı üzerinden koordinat olarak yayınlamaya başladık. İkinci günün akşamında yaklaşık 2 bin 500 civarında talep girilmişti.”
Ciddi bir ihtiyacı giderdik
Küçükpehlivan, yaşanan yoğunluk sebebiyle bu yükü taşıyabilecek yeni bir web adresi oluşturduklarını ve bu doğrultuda Amazon’un da ücretsiz bulut desteği verdiğini söyledi: “Uygulamanın, en yoğun ihtiyaç duyulan 10-15 günün sonunda yaklaşık 15 bin talebin işlenmesiyle, portalın gayet başarılı olduğunu gördük. Zaman içerisinde bu sisteme Eczacılar Birliği ile koordineli olarak açık eczaneleri, hizmet veren benzin istasyonları gibi güncel verileri de ekledik. Ciddi bir ihtiyacı giderdik o karmaşanın içerisinde.”