Başarsoft Yönetim Kurulu ve TOBB Türkiye Yazılım Meclisi Yazılım İhracatı Komite Başkanı Alim Küçükpehlivan, ST Endüstri Radyo ‘60 Dakika’ programında, Çetin Ünsalan’ın sorularını cevaplandırdı.
Türkiye’de 21 milyon binanın konum bilgisini haritalandırdıklarını belirten Küçükpehlivan; bu bilginin özellikle ticarette çok daha kritik öneme sahip olduğunu söyledi: “Konum bilgisinin iki önemli ayağı var. Birincisi doğru yerde olmak. İkinci ise doğru yerde olduğunuz andan itibaren, müşterilerinize ürün ve hizmetlerinizi en hızlı şekilde ulaştırabilmek.”
Doğru adrese en hızlı ulaşım
Günlük hayatta eşe-dosta giderken kullandığımız konum bilgisinin, özellikle ticarette çok daha kritik öneme sahip olduğunu belirten Küçükpehlivan, konum bilgisinin doğru kullanılması ve yönetilmesine ilişkin şunları söyledi: “Bu bilginin iki önemli ayağı var. Birincisi doğru yerde olmak. İkinci ise doğru yerde olduğunuz andan itibaren de müşterilerinize ürün ve hizmetlerinizi en hızlı şekilde ulaştırabilmek.”
Ürün ve müşteri ilişkisini tanımlayabilmek gerekli
Cadde ve sokaklarda pek çok açılıp kapanan işyerleri gördüğünü belirten Ünsalan’ın, “İşyerinin nerede açılması noktasında, konum bilgisine ilişkin neler söylersiniz?” Sorusuna karşılık Küçükpehlivan, işyeri seçiminde en çok ihtiyaç duyulan konumun önemine işaret etti: “Siz bir ürün ya da hizmet oluşturduğunuzda, buna en çok ihtiyaç duyulan bir yerde konumlanmanız lazım. Dolayısıyla ürün ve müşteri ilişkisini tanımlayabilmek gerekli. Örneğin otoyol açıldığında, Bolu dağındaki birbirinin benzeri birçok restoran, Ankara’da bizim ofisin olduğu yere geldi. Şimdi o sayı onda birlere düştü. Dolayısıyla herkesin yaptığını kopyalamakta doğru bir yaklaşım değil. Bill Gates’in dediği gibi bilgiyi yönetmek lazım.”
Konum bilgisinden faydalanmak artık bir zorunluluk
Artık bilgiye ulaşmanın ve konum bilgisiyle bağdaştırmanın kolaylaştığına dikkat çeken Küçükpehlivan, bir kargo şirketi örneği verdi: “Yaklaşık 12 bin çalışanı olan Türkiye’nin en büyük kurye şirketlerinden birinde, 500 bin ile bir milyon arasındaki paketi, her gün hangi sırada dağıtacağını belirleyebilen bir projeyi hayata geçirdik. Bu sayede bazı kurye şirketleri, ‘Evdeyseniz şu saatte dağıtıma geliyoruz. Başka yerdeyseniz adres verin’ gibi sorular sorabiliyorlar. Bunun altyapısında, bu tür teknolojilerden faydalanmak yatıyor. Bu bilgilere artık güvenilir ve kullanılabilir seviyede, erişilebilir maliyetlerle ulaşmak mümkün. Bu sayede harcadığınız maliyetinde yüz katını, bin katını kazandıracak konum teknolojileri hayatımıza girdi.”
21 milyon kapı numarası haritaya işlendi
Türkiye’de oturulabilir 22 milyon bina olduğunu belirten Küçükpehlivan, bunlardan 21 milyonunun kapı numarasını harita üzerine işlemiş durumda olduklarını söyledi: ”Bu koordinatlandırma sayesinde her türlü sipariş kapınıza kadar ulaşabiliyor. Hatta o kadar iyi bir optimizasyon mekanizması geliştiriyoruz ki kargo şirketi kapınıza geldiğinde, üç dört tane yan yana olan binayı tek nokta haline getiriyoruz ki sıralamada optimizasyon, park etme ve yürümeyi de dikkate alan hizmet süresini planlayabiliyoruz.”
Bilgiyi yöneten ayakta kalacak
Konum stratejilerinin geldiği nokta açısından iki önemli etken olduğuna dikkat çeken Küçükpehlivan, artan maliyetleri düşürmenin yolunun da teknoloji kullanımından geçtiğini söyledi: “Maliyetleri düşünmek zorundasınız. Artan maliyetleri düşürebilmenin yolu, teknolojiyi kullanabilmekten geçiyor. İkincisi de rakipleriniz. Sizin rakibiniz bu teknolojiyi kullanmaya başladığında, daha az maliyetle daha karlı operasyon yapmaya başladığında, sizin hayatta kalma şansınız zorlanıyor. Ürettiğiniz ürün ya da hizmeti ihtiyaç duyan müşterinize, en yakın depodan en hızlı şekilde ulaştırabiliyor olduğunuzda ayakta kalabiliyorsunuz. Bill Gates’in 25 yıl önce yazdığı gibi bilgiyi yöneten şirketler ayakta kalacak. Yönetemeyenler ise kaybolacak. “
Ünsalan’ın “Konum stratejilerinin kullanımında ABD’de durum nasıl?” sorusuna ilişkin olarak ise Küçükpehlivan, coğrafyanın getirdiği zorunluluklardan bahsetti: “ABD Kanada gibi ülkelerde, şehirlerin çok geniş alanlara yayıldığı için harita ve konum teknolojilerinin buralarda üretilmiş olmasına da şaşırmamak lazım. Bulgaristan, Yunanistan ile bizi karşılaştırırsak biz aslında çok farklı değiliz. ABD gibi gelişmiş ülkelere baktığımızda onlardan da gerideyiz.”